02186126115-02186126054 info@drmmkarimi.com

مشاوره و روان درمانی فردی چیست؟

در یک کلام، اگر مدتی است که افکار، احساسات و یا رفتار شما دستخوش تغییر شده و این تغییرات کارکردهای شغلی، تحصیلی، روابط اجتماعی و یا عاطفی شما را دچار اختلال کرده است، گفتگو با یک روانشناس با تجربه می تواند مناسب ترین راه حل جهت چالش با این الگوهای معیوب و در نتیجه اصلاح آن ها باشد.

در یک کلام، اگر مدتی است که افکار، احساسات و یا رفتار شما دستخوش تغییر شده و این تغییرات کارکردهای شغلی، تحصیلی، روابط اجتماعی و یا عاطفی شما را دچار اختلال کرده است، گفتگو با یک روانشناس با تجربه می تواند مناسب ترین راه حل جهت چالش با این الگوهای معیوب و در نتیجه اصلاح آن ها باشد. به فرایندی که طی آن الگوهای مخرب زندگی مراجعین به کمک درمانگر کارآزموده بررسی و اصلاح می شود، مشاوره و روان درمانی فردی گفته می شود. در ادامه جهت روشن شدن بیشتر ابعاد موضوع به سوالات رایج در زمینه مشاوره فردی پاسخ می دهیم:

مشاوره فردی دقیقا چیست؟

تصویر خاصی که در ذهن بسیاری از شما به واسطه فیلم‌های سینمایی، تبلیغات و به طور کلی رسانه شکل گرفته احتمالا به این صورت است که مراجع بر روی کاناپه دراز کشیده و درمانگر پشت سر وی ایستاده و با او در دیالوگ است. البته این تصویر خیلی هم دور از ذهن نیست، اما قصد داریم تعریف دقیق‌تری از مشاوره فردی ارائه دهیم.

مشاوره فردی را می‌توان به یک ورزش حرفه ای تشبیه کرد و رابطه بین ورزشکار و مربی دقیقا همان رابطه‌ای است که میان مراجعه کننده و درمانگر شکل می‌گیرد. در مشاوره فردی، مراجع با روان درمانگر خود وارد دیالوگ می‌شود تا آنها بتوانند به کمک هم در مورد احساسات، افکار، ترس ها و اضطراب‌ها و رفتار مراجع اطلاعات کسب کرده و به دنبال راهکار در جهت اصلاح الگوهای مخرب زندگی مراجع باشند. مشاوره و رواندرمانی فردی وابسته به تخصص درمانگر می تواند از طریق رویکردهای مختلف از قبیل روانکاوی، شناختی-رفتاری، وجود گرایی و… بصورت حضوری و یا آنلاین صورت گیرد.

مزایای مشاوره فردی برای مراجعه‌کننده چیست؟

جلسات مشاوره و روان درمانی فردی اگر به صورت مداوم و مستمر برگزار شوند می توانند مزایای زیادی برای مراجعین به دنبال داشته باشند. برخی از این مزایا عبارتند از:

● توانایی پایه‌گذاری روابط بین فردی صمیمانه، امن و مبتنی بر اعتماد و احترام متقابل

● کسب توانایی صحبت کردن در مورد احساسات و عواطف

● شناسایی ساز و کارهای دفاعی ناسازگار

● کسب توانایی تفکر بر مبنای حل مسئله

● درک مناسب از حد و مرزهای روابط عاطفی و بین فردی و مرزبندی در روابط اجتماعی

● بازسازی روابط اولیه ناسالم با والدین

● شناخت و درک عمیق در زمینه شخصیت فرد و عوامل زیربنایی شکل دهنده رفتار

● تشخیص و درمان اختلالات روانی نظیر: افسردگی، وسواس، انواع اضطراب ها و اختلالات شخصیتی

● افزایش خودآگاهی در زمینه نقاط ضعف و قوت شخصیتی و کسب بینش در زمینه آینده شغلی، تحصیلی و روابط عاطفی

درمانگر به دنبال کسب چه نتایجی در مشاوره فردی است؟

درمانگران در مشاوره یا درمان فردی به دنبال کسب اهداف زیر هستند:

● برقراری رابطه‌ای صمیمانه و در عین حال امن، حرفه ای با مراجع

● استفاده از رویکردی صادقانه و اصیل در رابطه با مراجع

● کسب اطلاعات مورد نیاز در مورد فرد برای ارائه راهکار منتهی به تغییرات رفتاری

● ارائه راهکار به مراجع برای افزایش خودآگاهی او از احساسات و افکار درونی

● آشنا کردن مراجع با سازوکارهای دفاعی معمول در رفتار شخصی و روابط بین فردی

● ارائه روشی ساختارمند به مراجع و همراهی کردن او در مسیر به کارگیری تکنیک های درمانی

اگر پاسخ‌هایی که در ادامه به این سوالات داده‌ایم برای شما کافی نیست، می‌توانید با ما در مرکز مشاوره و روانشناسی ارگانیک مایندد (روان یار) تماس بگیرید. همکاران ما در خصوص مشاوره روان درمانی فردی توضیحات کافی در اختیار شما قرار می دهند.

سوالات متداول

● انواع مشاوره شخصی یا همان فردی چیست؟

مشاوره فردی می تواند در قالب جلساتی آموزشی برای اهدافی چون افزایش خوداگاهی و یا مهارت آموزش باشد در مرحله بعد مشاوره فردی می تواند در قالب چند جلسه محدود به منظور پاسخگویی به سوالات مراجع و رفع ابهامات ذهنی وی در زمینه کنار آمدن با چالش های مهم زندگی باشد. و در نهایت جلسات می تواند حالت رواندرمانی داشته باشد که طی آن اختلالات روانشناختی بصورت عمیق مورد ارزیابی و تشخیص قرار می گیرد و در نهایت روند درمان به کمک درمانگر طرح ریزی و اجرا می شود.

● جلسه اول درمان مختصرا به چه شکل است؟

جلسه اول درمان معمولا صرف آشنایی بین مراجع و درمانگر، برقراری رابطه درمانی امن، صمیمانه و حرفه ای و همچنین آشنایی کلی با مشکلاتی می شود که مراجع بدلیل آنها به روانشناس مراجعه کرده است.

● رازداری در مشاوره فردی به چه شکل تعریف می‌شود؟

مشاور و روانشناس به لحاظ اصول اخلاق حرفه ای موظف است تمام مواردی که مراجع در اتاق درمان مطرح می کند را بصورت محرمانه در پرونده بیمار ثبت کند و هیچ کس این اجازه را ندارد که از این اطلاعات آگاه شود مگر آنکه بیمار اطلاعاتی مبنی بر تصمیم برای آسیب رساندن به خود یا دیگری را به درمانگر انتقال دهد که در این شرایط درمانگر وظیفه دارد خانواده و یا سایر مراجع ذی صلاح را از تصمیم بیمار آگاه کند.

● جلسات با چه فاصله زمانی برگزار می‌شوند؟

جلسات مشاوره و رواندرمانی بسته به ماهیت مشکل و توافق درمانی بین درمانگر و مراجع می تواند از هفته ای چند جلسه تا ماهی ۱ جلسه متغیر باشد.

● درمان در مشاوره فردی چقدر طول می‌کشد؟

این مساله تا حد زیادی به نوع مشکل مراجع و رویکرد درمانی درمانگر بستگی دارد. جلسات آموزش روانی می تواند بصورت معدود ۱ تا ۲ جلسه باشد. جلسات مشاوره معمولا ۱۰ الی ۱۲ جلسه خواهد بود. و در نهایت جلسات رواندرمانی ماهیتی طولانی تر دارند و معمولا بیش از ۲۰ جلسه طول خواهد کشید.

پین کردن این در Pinterest

به اشتراک بگذارید